Ενημερώθηκα ότι ήδη έχει αποσταλεί η επιστολή, οπότε μπορώ να τη δημοσιεύσω...
Κανένα σχόλιο, αφού έτσι κι αλλιώς "συνυπεύθυνοι" για τη σύνταξή της είναι η αφεντιά μου και ο "Ευπαλίνος"...
Κοινωνία Ενεργών Πολιτών Σάμου
Προς: Νομαρχ. Αυτ/ση Σάμου, γραφείο Νομάρχη
Δ/νση Α' βάθμιας Εκπ/σης
Σύλλογο Δασκάλων κ Νηπιαγωγών
Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων
Δ/νση Α' βάθμιας Εκπ/σης
Σύλλογο Δασκάλων κ Νηπιαγωγών
Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων
Κοιν.: Συγγραφική Ομάδα βιβλίου “Σάμος πατρίδα μου”
Πνευματικό Ίδρυμα “Ν. Δημητρίου”
Τοπικός Τύπος και Μ.Μ.Ε.
Πνευματικό Ίδρυμα “Ν. Δημητρίου”
Τοπικός Τύπος και Μ.Μ.Ε.
Η Κοινωνία Ενεργών Πολιτών, στα πλαίσια του προβληματισμού και της δράσης της, αναγκάζεται να επισημάνει ότι στην εποχή μας, που ο διεθνισμός των Κυνικών και του Τερτσέτη εκφυλίζεται στην Παγκοσμιοποίηση του εμπορίου και της πολιτισμικής ισοπέδωσης, η γνωριμία των παιδιών με τον τόπο τους και την ιστορία του, εναπόκειται στη φιλοτιμία και τον πατριωτισμό κάποιων λίγων δασκάλων ή των γονιών τους.
Προκαλεί θλίψη, την ίδια στιγμή που οι Σαμιακές σπουδές γνωρίζουν μια ιδιαίτερη άνθηση, τα παιδιά να στερούνται βασικών γνώσεων της τοπικής ιστορίας και γεωγραφίας.
Μας είναι γνωστό ότι στο αναλυτικό πρόγραμμα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, το μάθημα της “Πατριδογνωσίας” έχει καταργηθεί.
Ωστόσο αν δε μας διαφεύγει κάτι, κανείς δεν απαγορεύει την ενσωμάτωσή της σε κάποιο άλλο μάθημα όπως τη “Μελέτη Περιβάλλοντος”.
Κοντεύει να παρέλθει μια δεκαετία από τότε που εκδόθηκε από το “Πνευματικό Ίδρυμα Ν. Δημητρίου”, σε συνεργασία με το Υπουργείο Αιγαίου ένα υπέροχο βιβλίο, για χρήση στα δημοτικά σχολεία του τόπου μας, σε μια προσπάθεια να καλυφθεί αυτό το κενό.Ο τίτλος του “Σάμος πατρίδα μου” και συγγραφείς του οι Αριστ. Βουγιούκας, Βαγγ. Δημητριάδης, Δημ. Θρασυβούλου, Χρ. Λάνδρος και Λίτσα Ψαραύτη.
Όμορφη, προσεγμένη έκδοση, με ευχάριστο και ενδιαφέρον περιεχόμενο, με πολλές εικόνες και πληροφορίες, αντανακλούσε τη γνώση και την ευαισθησία των συγγραφέων του.Το βιβλίο μοιράστηκε και διδάχτηκε στα σχολεία του νομού μας, “κλέβοντας” μια ώρα από το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής(;)
Ο τότε υπουργός Αιγαίου είχε προλογήσει:
“Η πρωτοβουλία της έκδοσης πηγάζει από τον πατριωτισμό τής πράξης. Από την έμπρακτη φροντίδα για τη σύνδεση της Ιστορίας, της παράδοσης και του πολιτισμού μας με το παρόν και το μέλλον που ενσαρκώνεται στα παιδιά μας.”
Δε γνωρίζουμε γιατί αυτή η “φροντίδα” και ο “πατριωτισμός τής πράξης” ... εξαντλήθηκαν σε ένα και μόνο διδακτικό έτος.
Ξέρουμε καλά όμως πως η άρνηση της τοπικής, ιδιαίτερης φυσιογνωμίας μας, ισοδυναμεί με άρνηση της ίδιας της ψυχής μας.
“Σβήνοντας ένα κομμάτι από το παρελθόν, σβήνει κανείς κι ένα αντίστοιχο κομμάτι από το μέλλον” είχε πει ο Σεφέρης.
Πιστεύουμε ότι η δόξα, το μεγαλείο και οι ηρωικές στιγμές, αλλά και η φτώχια, η προσφυγιά και οι πικρές μέρες των παππούδων μας, δίνουν αυτογνωσία στο μαθητή και τον βοηθά να κατανοήσει καλύτερα όχι μόνο από πού έρχεται, αλλά και το σήμερα. Ας μην ξεχνάμε, ότι πολλοί από τους μαθητές είναι παιδιά μεταναστών που όσο και αν επιθυμούν την ενσωμάτωσή τους, θα νιώθουν πάντα ξένοι σε έναν τόπο για τον οποίο τίποτα δεν έχουν την ευκαιρία να μάθουν από τους γονείς τους, αλλά ούτε και από το σχολείο.
Από την άλλη, θεωρούμε ότι είναι αδύνατο, ανούσιο και ίσως υποκριτικό να διδάσκουμε σεβασμό στο περιβάλλον χωρίς γνώση και αγάπη του ίδιου του άμεσα περιβάλλοντος χώρου, του νησιού μας, ενώ σε μια εποχή όπου η βιωσιμότητα είναι αναγκαίο στοιχείο και σημαντικός όρος για ανάπτυξη (οικονομική, πολιτιστική και όχι μόνο) η μελέτη του τόπου και των τοπικών χαρακτηριστικών από τους νεαρούς μαθητές αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα.
Με τη βεβαιότητα ότι μοιράζεστε τους προβληματισμούς μας και νιώθετε τις ίδιες με εμάς ανησυχίες, σας παρακαλούμε να δεχθείτε μία συνάντηση ώστε να μας ενημερώσετε για την κατάσταση που επικρατεί, τα προβλήματα που πιθανά υπάρχουν, αλλά και να συζητήσουμε τη δυνατότητα ανάληψης κοινών δράσεων ή τουλάχιστο αν μία εκ μέρους μας πρωτοβουλία θα είχε τη συμπαράστασή σας.
Προκαλεί θλίψη, την ίδια στιγμή που οι Σαμιακές σπουδές γνωρίζουν μια ιδιαίτερη άνθηση, τα παιδιά να στερούνται βασικών γνώσεων της τοπικής ιστορίας και γεωγραφίας.
Μας είναι γνωστό ότι στο αναλυτικό πρόγραμμα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, το μάθημα της “Πατριδογνωσίας” έχει καταργηθεί.
Ωστόσο αν δε μας διαφεύγει κάτι, κανείς δεν απαγορεύει την ενσωμάτωσή της σε κάποιο άλλο μάθημα όπως τη “Μελέτη Περιβάλλοντος”.
Κοντεύει να παρέλθει μια δεκαετία από τότε που εκδόθηκε από το “Πνευματικό Ίδρυμα Ν. Δημητρίου”, σε συνεργασία με το Υπουργείο Αιγαίου ένα υπέροχο βιβλίο, για χρήση στα δημοτικά σχολεία του τόπου μας, σε μια προσπάθεια να καλυφθεί αυτό το κενό.Ο τίτλος του “Σάμος πατρίδα μου” και συγγραφείς του οι Αριστ. Βουγιούκας, Βαγγ. Δημητριάδης, Δημ. Θρασυβούλου, Χρ. Λάνδρος και Λίτσα Ψαραύτη.
Όμορφη, προσεγμένη έκδοση, με ευχάριστο και ενδιαφέρον περιεχόμενο, με πολλές εικόνες και πληροφορίες, αντανακλούσε τη γνώση και την ευαισθησία των συγγραφέων του.Το βιβλίο μοιράστηκε και διδάχτηκε στα σχολεία του νομού μας, “κλέβοντας” μια ώρα από το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής(;)
Ο τότε υπουργός Αιγαίου είχε προλογήσει:
“Η πρωτοβουλία της έκδοσης πηγάζει από τον πατριωτισμό τής πράξης. Από την έμπρακτη φροντίδα για τη σύνδεση της Ιστορίας, της παράδοσης και του πολιτισμού μας με το παρόν και το μέλλον που ενσαρκώνεται στα παιδιά μας.”
Δε γνωρίζουμε γιατί αυτή η “φροντίδα” και ο “πατριωτισμός τής πράξης” ... εξαντλήθηκαν σε ένα και μόνο διδακτικό έτος.
Ξέρουμε καλά όμως πως η άρνηση της τοπικής, ιδιαίτερης φυσιογνωμίας μας, ισοδυναμεί με άρνηση της ίδιας της ψυχής μας.
“Σβήνοντας ένα κομμάτι από το παρελθόν, σβήνει κανείς κι ένα αντίστοιχο κομμάτι από το μέλλον” είχε πει ο Σεφέρης.
Πιστεύουμε ότι η δόξα, το μεγαλείο και οι ηρωικές στιγμές, αλλά και η φτώχια, η προσφυγιά και οι πικρές μέρες των παππούδων μας, δίνουν αυτογνωσία στο μαθητή και τον βοηθά να κατανοήσει καλύτερα όχι μόνο από πού έρχεται, αλλά και το σήμερα. Ας μην ξεχνάμε, ότι πολλοί από τους μαθητές είναι παιδιά μεταναστών που όσο και αν επιθυμούν την ενσωμάτωσή τους, θα νιώθουν πάντα ξένοι σε έναν τόπο για τον οποίο τίποτα δεν έχουν την ευκαιρία να μάθουν από τους γονείς τους, αλλά ούτε και από το σχολείο.
Από την άλλη, θεωρούμε ότι είναι αδύνατο, ανούσιο και ίσως υποκριτικό να διδάσκουμε σεβασμό στο περιβάλλον χωρίς γνώση και αγάπη του ίδιου του άμεσα περιβάλλοντος χώρου, του νησιού μας, ενώ σε μια εποχή όπου η βιωσιμότητα είναι αναγκαίο στοιχείο και σημαντικός όρος για ανάπτυξη (οικονομική, πολιτιστική και όχι μόνο) η μελέτη του τόπου και των τοπικών χαρακτηριστικών από τους νεαρούς μαθητές αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα.
Με τη βεβαιότητα ότι μοιράζεστε τους προβληματισμούς μας και νιώθετε τις ίδιες με εμάς ανησυχίες, σας παρακαλούμε να δεχθείτε μία συνάντηση ώστε να μας ενημερώσετε για την κατάσταση που επικρατεί, τα προβλήματα που πιθανά υπάρχουν, αλλά και να συζητήσουμε τη δυνατότητα ανάληψης κοινών δράσεων ή τουλάχιστο αν μία εκ μέρους μας πρωτοβουλία θα είχε τη συμπαράστασή σας.
2 σχόλια:
Συγχαρητήρια για την επιστολή σας !!
Το βιβλίο είναι εξαιρετικό και πολύτιμο !!
Το είχε ο γυιός μου στο Δημοτικό και το κρατώ σαν φυλαχτό !!
( περιείχε και μια ζωγραφιά του γυιού μου για το νησί)
Μακάρι να το διδάσκονται οι μαθητές των Δημοτικών της Σάμου γιατί είναι απλά γραμμένο και κατανοητό στα παιδιά, συνοδευόμενο με φωτογραφίες, ποιήματα και σκίτσα !!
Ελπίζω και εύχομαι η κίνησή σας αυτή να έχει θετικό αποτέλεσμα , καλή σας εβδομάδα
Και μένα ο μεγάλος μου το είχε στο δημοτικό και σήμερα είναι φοιτητής, έκτοτε δεν γνώριζα την τύχη του. Το έχω στη βιβλιοθήκη μου και το επισκέπτομαι όποτε θέλω να φρεσκάρω τις μνήμες μου. Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία και ό,τι θέλετε στη διάθεσή σας.
Δημοσίευση σχολίου